lördag 19 mars 2011

Hey baby, I think I wanna marry you

Gårkvällen spenderades framför Sex and the city, alltid lika bra. Fick tre textmeddelanden. Tre olika avsändare. Två väldigt otippade och en som förväntat. Jag blev glad av alla dessa personers små rader dem skrivit ihop. Alla tre innehöll något fint. Alla på olika sätt. Därför vill jag nu skriva en sak som jag tycker är oerhört viktigt: Uppskattning. På alla nivåer. Visa din uppskattning! Ni har hört det förut, och ska få höra det igen. Tänker du en snäll tanke, om en likaväl känd som okänd person, säg det till den. Glädjen att få höra från en främling att man är riktigt snygg i håret likväl som att höra från en vän att man har en fin personlighet värmer. En klapp på axeln efter man gjort något bra värmer. En bekräftelse värmer. Positivitet glädjer! En liten snäll positiv kommentar kan göra hela en persons dag.

Kom att tänka på ett roligt exempel från en arbetsdag i Norge. Jag har en kund, en ca 27årig riktigt snygg kille som är ordentligt uppklädd från topp till tå. Håret är perfekt, kostymen sitter som en smäck och skorna är putsade. Jag tar betalt av killen och säger innan han går att jag tycker att han var riktigt stilig. Killen blev eld och lågor av lycka att jag nästan själv blev generad. Han blev så glad! Han berättade exalterat att han skulle vara med i en reklamsnutt om en liten stund osv osv osv. När han sedan skulle gå strålade han verkligen, det stora leendet han drog på sig efter min kommentar var kvar på hans läppar när han gick iväg. Jag fick även själv en liten kick av att ha gjort någon så glad. Win-win.
Därför tycker jag inte att man ska tveka att säga högt när man tänker en speciellt positiv tanke. Alla människor blir glada av uppskattning och bekräftelse. När det dessutom kommer från något oväntat håll blir det ofta extra positivt. Det lilla gör så mycket.
Slutsats
: "Bekräftelser hänger ihop med positiva känslor".

---------------------------------------------------------------------

Idag har jag för första gången varit ute ordentligt på en vecka. Fasen vad less man blir på att vara inomhus, särskilt när man legat sjuk och allmänt deckad en vecka i sträck. Särskilt när vädret ute är underbart. Tog först en härlig dusch, fixade mig och gick sedan ner på stan. Först mot optikern för att hämta ut mina nya linser, sedan fortsatte jag gå. Gå. Känna. Njuta. Rensa tankarna. Fundera. Ventilera. Se fram emot. Glad. Kärlek. Sol. Värme. Vår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar